Metalac Proleter trči sve brže i sve duže staze – intervju sa Jelenom Luković, generalnom direktorkom Proletera –

Metalac Proleter trči sve brže i sve duže staze - intervju sa Jelenom Luković, generalnom direktorkom Proletera -

Na Vidovdan, 28. juna 2021. godine, Metalac Proleter puni 75 godina. Jubilej dočekuje radno. Od velike proslave pre pet godina do danas preduzeće se proširilo i apsolutno zavladao tržištem Ljiga, otvorene su nove prodavnice u Čačku, a na teritoriji naše opštine njegovo tržišno učešće u prometu je dostiglo čak 60 odsto, uprkos širenju konkurencije.

Iako i dalje sa 42 maloprodajna objekta u tri opštine, broj zaposlenih je za poslednjih pet godina sa 220 skočio na 370, a godišnji promet je sa tadašnji 1,5 milijardi dinara dostigao 3,5 milijarde.

Generalna direktorka Metalac Proletera Jelena Luković najavljuje sledeći cilj za narednih pet godina – Proleter kao vodeći regionalni maloprodajni lanac, u Moravičkom okrugu.

Kako vam iz današnje perspektive izgleda proteklih pet godina? Šta biste izdvojili kao ključne parametre koji pokazuju nesumljiv kontinuirani rast i razvoj? Jednostavno, Šta je novo u Metalac Proleteru za ovih pet godina?

– Veoma značajnim smatram pre svega širenje maloprodajne mreže na teritoriju opštine Ljig gde smo postali dominantan trgovac i opštine Čačak gde smo prepoznati kao dobra komšijska trgovina. U prilog tome govori činjenica da u četiri maloprodajna objekta, koliko trenutno imamo u Čačku dnevno svoju kupovinu obavi oko 3.500 do 4.000 Čačana. Osim toga, smatram da smo na sve izazove, uključujući i najteži perod epidemije, odgovorili požrtvovano i visoko profesionalno. Ljudi nas podržavaju. Osećaju da smo njihovi, a to i jesmo jer to jeste naša misija.

Šta je danas najvažnije da bi jedna trgovina imala epitet moderne,savremene? Šta je Proleter dostigao u tom smislu i šta još planira?

– Najvažnije je da se kontinuirano radi na poboljšanju usluge, prilagodjavanju asortimana novim rastućim potrebama potrošača, kao i na samoj modernizaciji i izgledu maloprodajnih objekata. Proleter je preduzeće vodjeno strategijom, koja je u epicentru menadžment procesa koji su usmereni na brzinu i fleksibilnost u prilagodjavanju zahtevima kupaca i kreiranju vrednosti za kupce

Za proteklih pet godina Proleter je investiorao 2,6 miliona evra u proširenje kapaciteta, modernizaciju objekata, unapređenje procesa rada, automatizaciju, digitalizaciju… Teško je reći šta je najvažnije, jer jedno podupire drugo, ali šta biste svakako izdvojili kao unapređenja koja zavređuju da budu pomenuta u ovom istorisjkom razdoblju razvoja Proletera?

– Pored značajnih investicija u širenje mreže i modernizaciju maloprodajnih objekata u cilju podizanja kvaliteta usluga, itzuzetno važan korak je bila investicija u novi informacioni sistem, koji nam je omogućio da na brži, lakši i precizniji način reagujemo na promene koje se dešavaju na tržištu, ali i da predviđamo i spemno dočekujemo nove. Osim toga, izdvojila bih skorašnje uvodjenje Sistema upravljanja skladištem – takozvani WMS – koji nam obezbedjuje efikasnost i efektivnost u rukovodjenju samom logistikom, a to je jedan od najvećih izazova u modernom vremenu. Konačno, razvijanjem on-line komunikacije i digitalnog marketinga komuniciramo sa našim potrošačima 24 sata dnevno. Metalac Proleter je tako podigao nivo konkurentnosti i obezbedio nekoliko važnih preduslova za dalji rast.

Poslednjih godina konkurencija je porasla upravo u ovom segmentu potrošnje. Imajući na umu veličinu Gornjeg Milanovca sa tek oko 7 000 domaćinstava, kako tumačite takvu situaciju?

– To je opšti trend u zemljama regiona, strani trgovinski lanci su već prilično pokrili teritorije centralne i zapadne Evrope, i logičan sled stvari je da svoje poslovanje šire i na zemlje kao što je naša. Ovakva situacija i kod domaćih lanaca stvara potrebu geografske ekspanzije. Sa druge strane privreda Gornjeg Milanovca je prilično jaka što predstavlja jedan od preduslova za rast konkurencije na našem tržištu.

Proleter je članica DTL već 10 godina. Od pre nešto više godinu dana izabrani ste za predsednika NO DTLa, koji danas ima 13 članica na teritoriji cele Srbije sa preko 700 prodajnih objekata. Imajući na umu sveukupnu konkurenciju, u kom pravcu idu projekti koji treba da vam obezbede još veću konkurentsku prednost?

– DTL predstavlja jednu veliku porodicu koja ima planove daljeg širenja uz jačanje i centralizaciju nekih zajedničkih funkcija koje su usmerene da obezbede prilagodjavanje promenama koje se dešavaju, kako zbog promena ponašanja kupaca, tako i zbog priliva novih konkurenata. Naši projekti su okrenuti ka prepoznavanju specifičnih trendova i pružanju najkvalitetnijih usluga našim potrošačima. Ono što je takodje DTL-u u fokusu podrška malim lokalnim i regionalnim proizvodjačima. Njima takva podrška jednog lanca kao što je DTL predstavlja sigurnost i vetar u ledja u daljim planovima za razvoj.

Osim nespornog maestralnog hendlovanja sa svim što je donela 2020. godina kad je reč o vašoj branši, a čemu su svi građani bili svedoci, šta smatrate najvećim kvalitetom koje je vama i Proleteru donelo to iskustvo?

– Pokazalo se kolika je snaga našeg najvrednijeg kapitala, a to su ljudi – zaposleni. Oni čine jednu firmu i predstavljaju njenu najveću vrednost. Nije to nama nova spoznaja samo je bilo zadovoljstvo videti na delu rezultate sveukupnog truda da zaista imamo posebnu prodajnu silu i verovanja da se to može izgraditi. Uz dobru organizaciju, uredjene procese, timski rad, posvećenost i lojalnost svih zaposlenih ništa nije nemoguće. Potrošači to vide i osećaju da je njihovo zadovoljstvo u centru svega što radimo. U našim prodavnicama kupac je uvek primećen i trgovci su mu uvek na usluzi. Ljudi to cene.

Već je punih sedam godina kako ste na čelu Metalac Proletera. Upućeni znaju da za sve to vreme iz godine u godinu dobijate samo pohvale i nagrade za nesumnjive uspehe, preduzimljivost, upornost… Nije ni čudo imajući na umu da ste za tih sedam godina više nego utrostručili promet, raširili područje delovanja, tržište… unapredili objekte, otvorili nove, razvili ozbiljnu prodajnu silu… Šta je po vašem mišljenju bilo presudno da stvari idu u ovakvom pravcu?

– Za sve pohvale i nagrade koje je Proleter dobio za prethodnim sedam godina su zaslužni svi zaposleni. Napretka nema bez svesti o potrebi da se menjamo i razvijamo tokom vremena, kao i jasno definisane Strategija razvoja. Imperativ našeg postojanja je u posvećenosti kupcima na način da doprinosimo stvaranju njihovog boljeg svakodnevnog života, a da bismo to postigli potrebno je da “trčimo svakim danom sve brže i sve duže staze”. Samo dodatnim uslugama i kontinuiranim unapredjenjima poslovanja može se obezbediti stalan i lojalan potrošač.

Kako sagledavate narednih pet godina? Gde su najveće opasnosti i šta će biti najvažnije za dalji rast i razvoj najstarijeg milanovačke trgovine?

– U narednih pet godina cilj nam je je da postanemo vodeći regionalni maloprodajni lanac, u Moravičkom okrugu. Konkurencija će se svakako povećavati, ali za nas je to izazov da budemo još bolji kroz diferenciranje, kreiranja ugodjaja kupovine boljeg od konkurencije, razvoj novih usluga… Da bismo opravdali poverenje naših kupaca moramo nastojati da uvek ponudimo više.